Februari jutmaand op terschelling

Februari: Jutmaand op Terschelling

Guusjen! Na deze kreet gaan de eilanders als een speer naar het strand: er is een schip in zwaar weer en misschien valt er buit te halen! Jutten zit de Terschellinger in het bloed. Die jutkoorts stamt uit de dagen dat het eiland nog geen toerisme kende en men leefde van wat het land en de zeevaart te bieden had. Zodra er buit aanspoelde – eerst vooral hout - was men er als de kippen bij.

De zee is een bron van spullen en sterke verhalen. Verhalen over dronken geiten, goud en andere schatten. En nog niet zo lang geleden haalden aangespoelde bananen, gymschoenen en verloren containers het nieuws.

Verhalen jutten
Kom in februari verhalen jutten bij het Eilandmeisje in Oosterend of tijdens de speciale Verhalenavonden van Terschelling Vertelt.

Schatten uit zee
Bezoek in de voorjaarsvakantie het Wrakkenmuseum. Dit prettig gestoorde museum herbergt ontelbare voorwerpen uit zee, en evenzovele verhalen. Hille van Dieren heeft hier als wrakduiker van alles verzameld uit wrakken en aan jutvondsten. Van patrijspoorten van de OKA 18 tot serviesgoed uit de Thasos, je kunt het hier bekijken. Een deel van de boerderij zelf is gebouwd met wrakhout van de Cyprian.

Ook ’t Behouden Huys heeft een bijzondere collectie die je kunt bewonderen.

Jutten anno nu
Natuurlijk stroomt ook nu nog de jutkoorts door het bloed. In 2019 werd alleen pijnlijk duidelijk dat er naast kostbare spullen ook enorm veel rommel kan aanspoelen. Het moderne strandjutten heet dan ook Milieujutten. Dat betekent: samen het strand opruimen en zorgen dat je het eiland nog mooier achterlaat. Haal een afvalzak bij een strandovergang of ga met de Milieujutter op excursie. Iedereen kan meedoen. Leuk, nuttig en leerzaam.

Nieuwe juttersroute
Begin februari ligt er een nieuwe juttersroute voor je klaar bij de VVV Terschelling. Een route vol met bijzondere locaties en verhalen die je op de fiets over het hele eiland brengt. Van West naar Oost is het verleden nog goed te zien en te beleven. Bestel nu online >>

Het rode goud
Ook de cranberry is in wezen een juttersbuit, al was de jutter die het vat bessen vond er helemaal niet blij mee. Hij dacht een lekker wijntje gevonden te hebben maar hij proefde slechts zure bessen. Chagrijnig schopte hij het vaatje de duinen in. Daar vonden de bessen een vruchtbare bodem en zo kunnen we nu op Terschelling van veel cranberrylekkernijen genieten.

En meer...
Er is veel te zien en te ontdekken. Kom heerlijk uitwaaien en jut mooie herinneringen.

De zekerheid van:

VVV Terschelling

Veilig betalen met:

VVV Terschelling

Wil je persoonlijke tips voor je vakantie? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief