Volksdansen

Meer streekproducten

Boeken over Terschelling

Er is veel geschreven over Terschelling en veel onderwerpen zijn beschreven in boeken. Ook zijn er vele verhalen, documentatie, romans, gedichten en reisgidsen. Lees over de cranberry, de historie, actuele berichten, de Lutine, de Boschplaat, de badgasten of bekijk de wandel- en fietsroutes met achtergrondinformatie over het eiland.

Klederdracht

Terschelling heeft welvarende tijden gekend. Maar dit was lang niet altijd het geval. Hierdoor werden de eilanders gedwongen om een sobere leefstijl aan te nemen. Hiervan is de klederdracht die de vrouwen vroeger droegen het bewijs. Het was een degelijke, praktische dracht, gekenmerkt door eenvoud in snit en kleuren. De kleur zwart was de overheersende kleur, omdat de risicovolle scheepvaart ervoor zorgde dat men voortduren in de rouw was. Een specifieke mannendracht is er nooit geweest. Om uniformiteit te creëren koos de VTV daarom voor een kostuum, gebaseerd op de uitgaansdracht van een kapitein omstreeks 1860.

Terschellinger volksdansen

Onderdeel van de folklore is het volksdansen. Op veel plaatsen worden oude dansen alleen nog beheerst door leden van volksdansverenigingen. Op Terschelling is dit niet zo en naast de VTV (Vereniging Terschellinger Volksdansen) worden door vele de 'ouderwetskes' zoals de Jan Pierewiet, Hakke Toone en de Flip uitgevoerd. Tijdens het dansen wordt vaak gezongen. Dit geeft nog eens extra fleur.

Zeezout (gerookt)

De visroker, Hans Ditzel, heeft het gerookte zeezout ontdekt. Vele combinaties van verschillende eilander houtsoorten, fijnheid en dikte, vochtgehalte, jong of gerijpt plus nog enkele zeer belangrijke (geheime) handelingen hebben het natuurlijke melange voor dit mooie zout opgeleverd. Het is een prachtige Guerande Sel du Mer uit Frankrijk die hier een keer per jaar met een zeilend vrachtschip, zonder motoren, naar toe gebracht. Daarna past Hans Ditzel zijn toverkunsten erop toe. Het resultaat: een prachtig product van het eiland, met liefde gemaakt. En dat proef je!