Klim in het drenkelingenhuisje

Deel je foto's en video's met #Terschellingchallenge

Op bijna het meest oostelijke puntje van Terschelling is het drenkelinghuisje te vinden. Op het uitgestrekte strand bij Paal 23/24 kijk jij uit op de zee vanaf de trap van dit bouwwerk. Ook kun je vanbinnen een kijkje nemen in deze voormalige schuilplaats voor drenkelingen.

In 1865 wordt het houten huisje op vier palen in een brief van de minister van Binnenlandse Zaken goedgekeurd. Destijds een belangrijke noodvoorziening voor de overlevende schipbreukelingen op de Boschplaat, aangezien hier de meeste schipbreuk werd geleden. In 1953 raakt het huisje zwaar beschadigd en dreigt het verloren te gaan. De VVV van die tijd (Terschelling Vooruit) werd voor 1 gulden de eigenaar en knapte het drenkelingenhuisje op. In de storm van 16 februari 1962 verdween het alleen helemaal. Op initiatief van de Cultuur Historische Vereniging werd het gebouwtje weer herbouwd in 2000 bij Paal 25. Dit keer compleet met seinbol en wegwijzer. Later, 1,5 kilometer verplaatst naar het westen.

Het gehele jaar te bezoeken per strandtaxi, strandbus, huifkartocht, 4x4, op de fiets achter de duinen of gewoon lekker wandelend. In dit geval, vergeet niet dat je ook weer terug moet.